RESIDENZ

Klassisk design

…i individualitetens tidsalder.

Ægte danske møbelklassikere fylder mindst lige så meget i designbilledet, som de gør i vores hjerter. De smukke arkitekttegnede møbler har sat deres præg på boligindretning, siden de så dagens lys for mange år siden. Men de har ikke altid været tilgængelige for alle. I dag fylder klassisk møbelkunst heldigvis mere og mere i den almindelige danskers hjem. Vi bruger dem på ukonventionelle måder for at give vores bolig en original, men smagfuld stil. Klassikerne er for længst kommet for at blive – også i en tid, hvor tingene ikke kan blive personlige nok,
og hvor nøgleordet er ”individualitet” med stort I. 

tekst Irma Mujacic       foto Brdr. Sørensen

De fleste kan nikke genkendende til ønsket om at indrette boligen med smukke, klassiske møbler i elegant design og upåklagelig kvalitet. Ser vi os omkring i vores bolig, er det nok alligevel ikke ægte møbelkunst, der fylder mest i billedet. Mange hjem er i højere grad præget af nemme „saml selv“-løsninger fra Ikea eller trendy fabriksmøbler fra store forretningskæder. Det er billigere og mere tilgængeligt. Men en stor gruppe af os vælger faktisk at bruge pengene på klassisk møbeldesign og lader ‘Ægget’, ‘Coronaen’, ‘Tremmesofaen’ og ‘Flowerpot’-lampen pryde indretningen i hjemmet. Navnene har du helt sikkert hørt før, og de fleste danskere kender dem. De er unikke møbler – kunstværker ville nogle kalde dem – i kompromisløst håndværk og tidløst design. Flere af dem er årtier gamle, og deres popularitet vil ingen ende tage. Det er der ifølge Jan Sørensen fra butikken Brdr. Sørensen i Danmarksgade især én god grund til.
– Det er så simpelt, at det handler om, at det er funktionelt. Det duer, og det går ikke i stykker – og så er det smukt at se på, fortæller Jan, der i familievirksomheden sælger designermøbler inden for såvel dansk som internationalt møbelkunst.

Alle vil have en klassiker
Man kunne fristes til at tro, at det kun er ‘de rige’, der køber designermøbler. Men i dag er det også ganske almindelige mennesker med ganske almindelig indkomst, der kommer hos Brdr. Sørensen for at købe deres næste bord, stole eller sofa. Det skyldes blandt andet medierne og ikke mindst det store økonomiske opsving, vi oplevede før finanskrisens frembrud. Det har fået vores øjne op for god design og kvalitet.
– Før i tiden skulle man have en vis levestandard og penge på lommen for at købe klassiske arkitekttegnede møbler. I dag kan alle købe dem – også studerende – fordi man hellere vil have originalen end en kopi fra Ikea eller Bilka, selvom originalen koster nogle tusinde kroner mere. For det er præcis den, du vil have, og hvis du virkelig vil, så kan du godt købe den, selvom du er på SU eksempelvis, siger Jan, der har oplevet den stigende interesse for klassisk design på nært hold.

Arkitektoniske kunstværker
Jan synes selv, at det er fantastisk, at flere mennesker er begyndt at gå op i designet og ikke mindst kvaliteten af deres møbler. Det, at tingene virker og holder i mange år fremover, betyder meget. Kvalitet og pris hænger typisk sammen, og det har mange fået øjnene op for. Samtidig skyldes den store efterspørgsel på originalt design møblernes status som ikke bare møbler, men kunstværker. De er designet af arkitekter – og der er stor forskel på en arkitekt og en ingeniør.
– Nu om dage er der mange ingeniører, der laver møbler. På en møbelfabrik finder man ud af, hvad kunderne efterspørger og producerer derefter møblerne billigt og sælger det til en god pris i butikkerne. Man regner baglæns, og tingene er delt op i kasser. Arkitekten vil på den anden side sætte sig ned med et blankt stykke papir og tegne nogle streger der, hvor han eller hun vil have dem. Vil møbelproducenten ikke lave det præcis, som arkitekten har sagt, så bliver det slet ikke lavet, siger Jan.
Det er kendetegnende ved de klassiske arkitekter og møbeldesignere – de har haft visioner og klare ideer omkring, hvordan deres møbler skulle se ud. De var tegnet rigtigt første gang og produceret efter den tankegang.
– Deres designs holder den dag i dag på grund af kvaliteten og designet af møblerne, og at designerne havde viljen til at føre tingene ud i livet. Det er sådan nogle som Kjærholm, Wegner, Mogensen, osv. Det er de store, rigtige arkitekter, mener Jan Sørensen.

Toneangivende design
Poul Kjærholm er en af Jans helt store favoritter. Det er desuden et navn, de fleste møbel-, kunst-, og designinteressede danskere burde kende, sammen med blandt andre Arne Jacobsen, Børge Mogensen, Hans Jørgen Wegner, Mogens Koch og Kaare Klint. De er toneangivende inden for original dansk møbeldesign og har på hver deres måde sat standarden for, hvad ægte møbelkunst er.
I dag ser vi deres arkitekttegnede møbler overalt – i folks boliger, i virksomheder, i institutioner, i boligmagasiner, på internettet og på tv. De har fået ikon-status. De fleste af os ejer selv eller kender nogen, der har mindst en PH-lampe, en Wegner stol eller et Piet Hein bord. Mange af dem har flere årtier på bagen, men er stadigvæk moderne. Det bliver de ifølge Jan Sørensen ved med at være.
– Siden mine helt unge dage som nyudklækket sælger, har Piet Hein bordet eksempelvis været det helt store hit. Jeg kan huske, at min onkel for nok 20-25 år siden sagde: „hvornår stopper det her med det Piet Hein bord?“ For folk blev ved med at købe det. Vi er brancheidioter, vi går i det hver dag og synes, det er nogle fine ting vi sælger, men det er da utroligt, som det kan blive ved. Nu næsten 30 år efter kører det stadigvæk. Når tingene er lavet rigtigt, så virker det bare.”


Nye tider, nye muligheder
Der er ingen tvivl om, at klassisk, dansk møbelkunst stadig rykker. Men betyder det, at vi skal fylde hvert hjørne i vores hjem med dyre, arkitekttegnede møbler? Det mener Jan Sørensen bestemt ikke. Det der karakteriserer god boligindretning i dag er ikke, hvor mange designermøbler vi har, men hvordan vi bruger dem.
– Der er en reaktion i øjeblikket, hvor ting ikke skal være så stringente. Sådan som det for eksempel var for 5 år siden, hvor det hele skulle være glatte linjer og helt rent. Nu er der meget mere farve og natur i indretningen. Der kan stå en træstub i stuen i dag, uden at det er for mærkeligt. Det må gerne være lidt skørt og skævt, så det alt sammen ikke bare er et Piet Hein bord med seks af Arne Jacobsens 7’ere omkring og PH-lampen hængende over. Den går sgu ikke mere, siger Jan, og fortsætter:  Det er stadigvæk attraktivt, og det er stadig et smukt bord at have stående. Men med mere utraditionelle stole til end den ‘sædvanlige’ 7’er – måske noget i plastik, noget nyt italiensk eller hollandsk, eller noget helt tredje, man synes er sjovt og fedt.
Kodeordene i dag er personlighed og individualitet. Folk vil ikke have den samme stue som alle andre. Den skal være speciel og ens egen. Indretningen skal helst fortælle en historie, om hvem man er, og vise, hvilken stil man har.
– Der løber vi som møbelhandlere ind i en mur, for hvis jeg viser Wegners Y-stol til en kunde – og det er jo en af verdens smukkeste stole – så kan hun jo sige „den har vi på arbejde  ‘eller‘ den har min søster“. Det risikerer man, når man har med klassikere at gøre. Men så er det jo vores opgave at flytte folk – at finde nogle alternativer, som er lige så gode, og som har lige så meget historie og kvalitet, siger Jan.
Klassikerne skal altså ikke følge et slavisk mønster og kun bruges sammen med andre klassikere. Brug dem til at vise din helt egen stil og sæt dem sammen med andre ting, som vil kendetegne din indretning. Uanset hvad kan du med klassiske møbler være sikker på, at de aldrig går af mode – og så bliver de kun smukkere med alderen.