Danmark skal inden for de næste to år have et eksperimentelt miljø med både land- og byområder for førerløse biler i et område med forskellige vejtyper og transportbehov, så det kan afprøves, hvordan de førerløse biler fungerer i en dansk samfundsmodel. Desuden skal der laves en ny fremsynet handlingsplan for den hjemlige transport, der tager højde for den teknologiske udvikling

Ny teknologier vil vende op og ned på alle dele af transportsektoren, og derfor er tiden kommet til at tænke i helt andre baner, hvis ikke Danmark skal blive hægtet af udviklingen. Sådan lyder en del af hovedkonklusionerne i en ny rapport fra SIRI-Kommissionen.

Rapporten er blandt andet forfattet af repræsentanter fra transportbranchen og nogle af de virksomheder, der udvikler førerløse biler, og Siri-Kommissionens to formænd Ida Auken og Thomas Damkjær Petersen opfordrer nu politikere og myndigheder til at sikre en mere langtidsholdbar planlægnings- og investeringsstrategi på transportområdet.

”Den teknologiske udvikling, ikke mindst på transportområdet, går allerede stærkt, men det kommer til at gå endnu hurtigere, end langt de fleste kan forstille sig. Derfor er det vigtigt, at vi stopper op og gentænker, hvordan vi bruger de mange milliarder kroner, der postes i infrastrukturen herhjemme,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Investeringer i infrastruktur har ofte et sigte på 10, 20 eller 30 år, og derfor er tiden kommet til at vise rettidig omhu, mener Ida Auken.

”Kommissionen anbefaler derfor, at vi snarest får en ny handlingsplan for Danmarks infrastruktur, der passer til fremtidige behov og udfordringer. Den skal naturligvis inddrage de nye teknologiske spillere, så vi sikrer mobilitet fra dør til dør, mindre trængsel og renere miljø,” siger det radikale folketingsmedlem.

Et af de helt centrale områder, hvor Danmark hurtigst muligt skal vågne op fra tornerosesøvnen, er de førerløse biler. Her er budskabet fra de to kommissionsformænd ikke til at tage fejl af.

”De første spæde skridt omkring førerløse biler er taget, men Danmark bør være langt mere ambitiøs på feltet. Derfor skal der inden for de næste to år være etableret et eksperimentelt miljø for førerløse biler i et område med forskellige vejtyper og transportbehov. Vi skal udnytte, at vi i Danmark har en god infrastruktur og er gode til dataindsamling. Det giver os en unik mulighed for, at indsamle trafikdata og borger- og brugererfaringer, som kan belyse, hvilke borgernære behov de førerløse biler skal opfylde, og hvordan man for eksempel etablerer effektiv samkørsel. Desuden er det essentielt at koble de førerløse biler digitalt til resten af trafikarbejdet, så de bliver del af en effektiv, let tilgængelig og sammenhængende mobilitet,” siger Ida Auken og Thomas Damkjær Petersen.

De to formænd for SIRI-Kommissionen mener, at eksperimentet skal finansieres med 100 millioner kroner af tilbageløbsmidler fra infrastrukturpuljen, og at arbejdet skal resultere i en national strategi for førerløse biler, udarbejdet af forskere, brugere, producenter og myndigheder i fællesskab.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *