Modedesigner bliver kreativ frontfigur for Rosendahl brandet

David Andersen_Henrik Rosendahl

Rosendahl Design Group henter David Andersen til designhusets koncept- og idéudviklings-afdeling. Rosendahl Design Group har siden 1984 været Skandinaviens førende multibrandhus og producent af dansk design til bord og bolig. Omdrejningspunktet er nyt, innovativt design med funktion og designfaktor, og dette efterår styrker designvirksomheden sin kreative profil yderligere.

Det sker med ansættelsen af den kendte modedesigner David Andersen, som fra 7. oktober skal stå i spidsen for videreudviklingen af husets største brand, Rosendahl.

Samarbejdet med David Andersen er allerede veletableret. Rosendahl Design Group lærte David Andersen at kende i forbindelse med den københavnske modeuge, hvor designeren af flere omgange fik lov at arbejde med grafiske elementer fra et af Rosendahl Design Groups øvrige brands, Bjørn Wiinblad.

”Vi havde et fremragende samarbejde med David i forbindelse med to modeshows og lærte ham derigennem godt at kende. Det positive samarbejde gav os ideen til at bruge David i rollen som kreativ direktør for selve Rosendahl brandet, som skal videreudvikles efter 30 år på markedet. Vi vil gerne udfordre os selv til nytænkning og synes, det er interessant at se, hvad en designer af Davids kaliber kan tilføre os”, udtaler CEO hos Rosendahl Design Group, Henrik Rosendahl.

Forventningen er, at David Andersen vil kunne tilføre Rosendahl brandet ny kreativitet og øget international appeal. Opgaven vil dels bestå i at videreføre den succesfulde Grand Cru produktserie, der gennem årene er blevet en forbrugerfavorit i både Danmark og udlandet, dels i at udvikle helt nye produktlinjer.
At arbejde kreativt med andre produktkategorier end beklædningsdesign er ikke uvant for David Andersen, som tidligere har samarbejdet med etablerede designbrands som Egetæpper, ECCO sko og den hollandske cykelproducent Batavus. En udfordring, han har taget imod med kyshånd og nu får mulighed for at udfolde helt i sin nye rolle som kreativ ansvarlig for Rosendahl.

David Andersen fortæller;
”Jeg har længe ønsket at designe andet end tøj. Jeg ønsker ikke at begrænse mig selv, men vil derimod gerne udfordres og bringe mine designkompetencer i spil over en bred kam. Med Rosendahl brandet tager jeg livtag med et enkelt og funktionelt designunivers, der ligger tæt på mit eget visuelle udtryk, men som jeg samtidig er fuld af ideer til videreudviklingen af”.

David Andersen tiltræder hos Rosendahl Design Group tirsdag den 7. oktober og vil afvikle sin butik i Hyskenstræde i tiden frem mod årsskiftet.